Slaap Stoornis – Slaap Problemen, Symptomen & Hoe Weet Je Het Van Jezelf

Slaap problemen komen vaak voor in de Westerse wereld. Een slaap probleem is meer dan slaperigheid en wanneer je een gebrek aan goede slaap hebt kan dat resulteren in ernstige ongelukken, emotionele uitbarstingen die een effect hebben op relaties, gezondheidsproblemen zoals onder andere mentale gezondheid.

Symptomen van Slaap Stoornissen – Iedereen ervaart af en toe een slaap probleem en een slechte nachtrust.  Dit is normaal door de wereld waarin we leven, deadlines, examens en andere tijdige druk die ons het gevoel van stress geeft en slechte invloed heeft op onze slaap. Wanneer je een gebrek aan slaap hebt hierdoor voel je je wat mistig, gebrek aan concentratie, maar zodra de deadline voorbij is of de stress-oorzaak er niet meer is kom je weer aan goede nachtrust toe. Echter is een slaap stoornis iets wat dagelijks wordt ervaren, ongeacht stressproblemen.

De beste manier om vast te stellen of je hulp nodig hebt bij je slaap problemen is door het identificeren van de symptomen en gedrag gedurende de dag. Deze kunnen de tekenen aantonen van slaaptekort.

Ervaar je één of meer van de volgende dan kan dat wijzen op problemen:

Irritatie

Slaperig gevoel gedurende de dag

Moeite met wakker blijven tijdens het stilzitten, lezen of TV kijken

Vermoeid voelen tijdens het rijden.

Je hoort vaak dat je er moe uitziet.

Emotioneel voelen, emotionele uitbarstingen.

Trage reacties.

Veel behoefte aan cafeïne om actief te blijven.

Elke dag het gevoel hebben dat je een tukje wilt doen.

Moeite met concentratie.

Bovenop deze symptomen is het een goed idee om je slaapgewoontes bij te houden en je dagelijkse routine. Probeer het op te schrijven en hou bij wat je slaap patronen zijn, dit helpt jou en je doctor een diagnose te stellen over je problemen en ze op te lossen. Sommige slaap problemen draaien om het terugkrijgen van een normale slaap routine, dus het bijhouden hiervan kan helpen bij het vaststellen van het beste actieplan.

Dingen die je kan bijhouden in je slaapdagboek zijn o.a.:

– De tijd dat je naar bed gaat en hoe laat je weer wakker wordt (aantal uren slaap)

– Kwaliteit van de slaap

– Wat je hebt gedronken gedurende de dag

– Hoe voel je je voordat je gaat slapen

Slaappillen of medicatie die je hebt ingenomen

Details kunnen belangrijk zijn bij het vaststellen van de oorzaak en oplossing – van je slaap probleem. Dieet en lifestyle spelen grote rollen bij slaap dus probeer alles  bij te houden wat je kan.